Jaka jest różnica pomiędzy wydrukiem laserowym i offsetowym?
Jakościowo oba wydruki są do siebie bardzo zbliżone, przy czym:
W jaki sposób powinny być przygotowane pliki graficzne (zdjęcia)?
Aby uzyskać dobrze wydrukowane zdjęcia, powinny być one w rozdzielczości pomiędzy 200 a 300 dpi, dla rozmiaru, w jakim będą drukowane. Dla zdjęć, które mają zostać powiększone, rozdzielczość skanowania również musi zostać zwiększona, np. zdjęcie o rozmiarze 5x5 cm, które ma być dwukrotnie powiększone i wydrukowane w rozmiarze 10x10 cm powinno być zeskanowane z dwukrotnie powiększoną rozdzielczością w stosunku do pożądanej rozdzielczości końcowej, tj. min. 400 dpi.
Czym jest rozdzielczość plików graficznych?
Rozdzielczość informuje o ilości pojedyńczych punktów na danym obszarze, w przypadku plików graficznych, na calu kwadratowym. Oznaczenie 250 dpi mówi, że wielkość pojedynczego punktu wynosi 1/250 cala czyli ok. 0,01mm a na jednym calu kwadratowym znajduje się 250x250 punktów. Jeżeli obraz zostanie powiększony, jego rozdzielczość zmniejszy się, a zatem spadnie też jakość. Orientacyjnie dwukrotne powiększenie zdjęcia powoduje dwukrotne zmniejszenie rozdzielczości.
O czym informuje gramatura papieru?
Jest ona określeniem wagi papieru, np. gramatura 200g oznacza, że 1m² papieru waży 200g. Wskaźnik ten wykorzystuje się także do określania grubości papieru. Standardowo cięższy papier jest sztywniejszy od cieńszego. Należy jednak pamiętać, że takie porównania mają zastosowanie tylko dla tego samego rodzaju papieru, gdyż np. papier kredowy 220g jest bardziej wiotki niż karton offsetowy 200g. W technice cyfrowej i offsetowej uzywa sie materiału o gramaturze od 45g do 350g.
Na jakich rodzajach papieru można drukować?
W przypadku druku laserowego drukujemy na papierach satynowanych, gładkich, o wysokim stopniu białości (papier do druku cyfrowego) lub na normalnych papierach offsetowych. Druk czarno-biały, wykorzystuje także papier offsetowy. Dodatkowymi nośnikami na jakich możemy drukować, są:
W przypadku zapotrzebowania na jakiś szczególny papier prosimy o podanie jego nazwy. Jeśli tylko będziemy mogli na nim wydrukować, kalkulację z jego wykorzystaniem prześlemy pocztą elektroniczną. Jednakże papier ten musi być przez producenta określony jako papier nadający się do kolorowych urządzeń laserowych.
Co jest ważne w przygotowaniu danych do druku?
Przyjmujemy dane do druku w postaci tzw. plików otwartych (pliki programów graficznych (CorelDraw do wersji 2017 włącznie, Adobe PhotoShop, Ilustrator, InDesign), dokumenty MsOffice (do wersji 2016, StarOffice i OpenOffice) nie wymagające specjalnego przygotowania, jak też pliki zamknięte (postscript, pdf) przygotowane do druku. Ważne jest aby w przesłanej pracy "zamienić fonty na krzywe" lub przesłac wraz z plikiem pracy same fonty. Także pliki PDF muszą zostać przygotowane zgodnie z profilem "do druku wysokiej jakości".
Pliki otwarte.
Ta forma dostarczania plików przeznaczona jest dla osób nie mających doświadczenia z przygotowaniem danych do druku. Proponujemy następującą procedurę:
Na co zwrócić uwagę:
Pliki zamknięte.
Przesyłanie danych w plikach zamkniętych (postscript, pdf) jest najpewniejsze, jednak wymaga odpowiedniego przygotowania pracy. Przeznaczone jest więc dla osób posiadających pewien zasób wiedzy z zakresu przygotowania prac do druku.
Na co zwrócić uwagę:
W przypadku problemów z przygotowaniem danych do druku prosimy przesłać e-mailem (infodruk@infodruk.pl) posiadane materiały. W razie pytań skontaktujemy się z Państwem i dołożymy wszelkich starań, aby wydrukowana praca spełniła pokładane w niej oczekiwania.
Dlaczego skalkulowana cena druku przy małym nakładzie jest wysoka?
Często na cenę danej pracy składa się wiele czynników, w tym koszty związane z introligatornią - czyli po prostu wykończeniem pracy. W niektórych przypadkach wymagane jest ustawienie maszyn, czy też przygotowanie stanowiska pracy dla introligatora pod konkretną pracę, co jest czasochłonne i niezależne od wielkości nakładu danej pracy. Z tego też powodu często przy małych ilościach, rzędu kilku sztuk, przeważającym kosztem pracy jest stały koszt związany z introligatornią, który mocno zawyża jednostkową cenę. W takich sytuacjach warto rozważyć druk trochę większego nakładu gdzie, co od razu widać, cena jednostkowa jest znacznie korzystniejsza.
Bigowanie to wykonywanie trwałych wgnieceń w grubych papierach (przy gramaturach powyżej 120g), niezbędne przy ich składaniu (np.: zaproszenia). Brak bigu uniemożliwia dokładne złożenie i powoduje pękanie papieru. Wszystkie produkty, które tego wymagają, zawierają bigowanie.
BlokowanieBlokowanie jest sposobem łączenia pojedyńczych kart papieru przez połączenie ich klejem który pokrywa całą krawędź bloku
BitmapaBitmapa albo inaczej mapa bitowa, to elektroniczny sposób reprezentacji obrazu, który opiera się na definicji koloru poszczególnych punktów składowych (pikseli). Inaczej – bitmapa to obraz składający się z punktów, z których każdy ma jakiś określony kolor, tworzących razem konkretny obraz. Przykładem bitmapy może być zdjęcie zapisane komputerowo. Po powiększeniu takiego zdjęcia można zauważyć drobne punkty – piksele – z których składa się cały obraz. Pojedynczy taki piksel nie jest w stanie pokazać nic za wyjątkiem pojedyńczego koloru. Natomiast zbiór np. 4096 pikseli może stworzyć ciekawą ikonę, która jest standardowym elementem dzisiejszych systemów operacyjnych (np. Windowsa).
CMYK Cyan-Magenta-Yellow-Black; niebieski-zielony-purpura-żółty-czarny – sposób opisu barwy za pomocą czterech kolorów podstawowych. Inaczej mówiąc, CMYK to sposób opisu kolorów stosowany w poligrafi, gdzie każdy kolor składa się z procentowego udziału 4 kolorów podstawowych (Cyan, Magenta, Yellow i Black). Nasycenie każdego z kolorów definiowane jest w skali 0-100. Im większa wartość tym dany kolor jest bardziej intensywny, a maksymalne nasycenie wszystkich kolorów daje w efekcie czerń.
Druk Cyfrowy polega na tym, że obraz komputerowy jest bezposrednio przekazywany do urządzenia drukującego (maszyna cyfrowa) w której nastepuje jego przetworzenie i wydrukowanie bezpośrednio na oczekiwanym papierze. Dzięki takiej technologii pomija się wszelkie procesy pośrednie, które są niezbędne do przygotowania druku w technice offsetowego. Wszystko to wpływa na to, że druk cyfrowy jest bardziej ekonomiczny przy niskich nakładach oraz charakteryzuje się niezwykle szybką realizacją. Dodatkowe zalety druku cyfrowego to:
wady to:
Dots per inch – inaczej jednostka rozdzielczości, to termin określający ilość pojedyńczych pikseli na jednym calu (patrz: Słowniczek -> bitmapa). Im więcej pikseli znajduje się na jednym calu bitmapy, tym więcej szczegółów może przedstawić taka rysunek. Aby uzyskać zadowalającą jakość obrazu, w różnych przypadkach stosuje się różne rozdzielczości, np. do prezentacji obrazu na ekranie monitora wystarczy bitmapa o rozdzielczości 72dpi (co znaczy, że na cal takiej bitmapy przypadają 72 piksele). Natomiast, aby bitmapa, która ma być wydrukowana prezentowała się dobrze i ostro, musi mieć rozdzielczość (w zależności od techniki druku) 200-300dpi. W przypadku techniki druku cyfrowego minimum wynosi 250dpi.
Ważne: Niektóre programy graficzne dają możliwość sztucznego podnoszenia rozdzielczości poprzez zastosowanie tzw. interpolacji. Taki sposób zwiększania rozdzielczości jest niedopuszczalny, ponieważ nie powoduje on zwiększenia ilości informacji zawartej na calu kwadratowym obrazu. Powoduje on jedynie, że np. w przypadku, gdy podniesiemy rozdzielczość czterokrotnie, każdy piksel zostanie podzielony na cztery piksele o takich samych wartościach koloru, a następnie nastąpi uśrednienie koloru wszystkich sąsiadujących ze sobą pikseli, aby przejście kolorystyczne było płynniejsze. Zazwyczaj jedynym efektem jaki dzięki temu się uzyskuje jest efekt braku ostrości – obraz staje się rozmyty.
Technika drukowania płaskiego, w której farba drukarska przenoszona jest z formy drukowej na papier. Proces przygotowania pracy do druku w technologii offsetowej jest czasochłonny i kosztowny. Pierwszym krokiem jest wykonanie montażu arkusza drukarskiego z wykonanych projektów tak, aby optymalnie wykorzystać powierzchnię druku (dobrze przygotowana i naświetlona praca pozwala pominąć ten proces lub skrócić go do minimum). Kolejnym etapem jest naświetlenie bezpośrednio matryc drukowych. Zalety druku offsetowego to między innymi:
Wady druku offsetowego to:
Znormalizowany format papieru oznacza się symbolem szeregu A, B lub C w połączeniu ze wskaźnikiem cyfrowym 0, 1, 2 itd. W poligrafii w Polsce stosuje się papiery o wymiarach (w nawiasach podano rozmiar brutto papierów stosowanych do druku:
|
symbol szeregu |
||
wskaźnik cyfrowy |
A |
B |
C |
0 |
841 × 1189 |
1000 × 1414 |
917 × 1297 |
1 |
594 × 841 (610x860) |
707 × 1000 (700x1000) |
648 × 917 (640x900) |
2 |
420 × 594 (430x610) |
500 × 700 |
458 × 648 (450x640) |
3 |
297 × 420 (305x430) |
353 × 500 (350x500) |
324 × 458 (320x450) |
4 |
210 × 297 (215x305) |
250 × 353 (250x350) |
229 × 324 (225x320) |
5 |
148 × 210 (215x305) |
177 × 250 (175x250) |
162 × 229 (160x225) |
6 |
105 x 148 |
125 x 177 |
115 x 162 |
DL – format kopert dla papieru o rozmiarze 1/3A4. koperta ma wymiary 220 x 110. Czasami możemy spotkać się z określeniem koperty M65.
Wszystkie wartości podane w milimetrach.
Standardowo drukujemy na arkuszach SRA3, tj. 320x450mm.
Formaty stosowane do reprezentowania obrazów przechowywanych w komputerach. Istnieją dziesiątki różnych formatów plików graficznych, m.in.: JPEG, TIFF, CDR, AI, EPS, PRN, PS, PDF. Rodzaje plików możemy podzielić na kilka typów:
JPEG – to format przechowujący obraz w postaci bitmapy, pozwalający na kompresję tego obrazu. Kompresja pozwala zmniejszyć rozmiar pliku kosztem jakości obrazu. Raz skompresowany i zapisany plik JPEG nie odzyska swojej oryginalnej jakości. Kompresja rzędu 5-7% jest praktycznie niezauważalna dla oka, a pozwala dość znacząco zmniejszyć rozmiar pliku.
TIFF – to format przechowujący obraz w postaci bitmapy. Odwzorowuje on najlepiej oryginał, niestety kosztem ogromnych rozmiarów plików. Istnieje możliwość zastosowania wewnętrznej, bezstratnej kompresji grafiki dla plików TIFF, niestety pliki te nie dają się tak dobrze kompresować jak pliki JPEG i nie wszystkie aplikacje potrafią taki skompresowany plik TIFF odczytać.
CDR – to format zapisu grafiki programu CorelDraw.
AI – to format zapisu grafiki programu Adobe Ilustrator.
EPS – Encapsulated PostScript – dość uniwersalny format przechowujący zarówno grafikę wektorową, jak i bitmapy. Jest to dobre rozwiązanie jeśli trzeba przenieść pracę wykonaną np. w programie CorelDraw do programu Adobe Ilustrator.
PRN, PS – PostScript – pliki tego formatu przechowują grafikę wektorową i bitmapy w postaci gotowej do druku. Generowanie takiego pliku polega na wydrukowaniu pracy poprzez odpowiedni sterownik drukarki, który zamiast wysyłać dane na drukarkę zapisuje je do pliku dla późniejszego wykorzystania. Format ten jest zdecydowanie najlepszy, jeśli prace mają trafić do drukarni, gdyż dobrze przygotowany plik PostScript zapewnia dokładne odwzorowanie wydrukowanej pracy w stosunku do oryginalnego projektu przygotowanego w dowolnym programie graficznym. Programy graficzne typu CorelDraw pozwalają również kompresować zarówno bitmapy, jak i grafikę wektorową przy zapisywaniu plików w formacie PostScript. Wadą tego formatu są jednak bardzo duże rozmiary pliku.
PDF – Portable Document Format, format dokumentu przenośnego, bardzo popularny format zapisu grafiki i tekstu firmy Adobe. Początkowo wymyślony z przeznaczeniem do wykorzystania w internecie, obecnie ze względu na popularność i możliwość dostosowania jakości przechowywanej grafiki do własnych potrzeb stosowany również w przemyśle poligraficznym. Dobrze przygotowany plik PDF może ułatwić pracę grafikom i drukarzom, zapewniając wierne odwzorowanie oryginalnych plików źródłowych. Jedną z niekwestionowanych zalet formatu PDF jest niezależność od platformy sprzętowej i zarazem możliwość wewnętrznej kompresji danych. Dzięki temu dobrze wygenerowany plik PDF na komputerze iMac w Stanach Zjednoczonych może być szybko przesłany do Polski poprzez internet i otwarty na zwykłym komputerze PC pracującym pod dowolnym systemem operacyjnym bez szkody dla wyglądu tego pliku.
Gramatura wyrażana jest w g/m² (gramach na metr kwadratowy). W przypadku tego samego rodzaju papieru, służy również do określenia jego sztywności – im wyższa gramatura tym papier jest grubszy i sztywniejszy. Powszechnie stosowany papier ma gramaturę 80 g/m2, co znacza że 1 m2 tego papieru (arkusz o wymiarach 1x1m) waży 80g
Kolorystyka drukuOpcja ilości kolorów druku określa, w jakich kolorach będzie drukowana dana strona pracy. Do wyboru są 3 możliwości:
Nakład to ustalona liczba egzemplarzy jednego wydania druku oprawionego lub nie oprawionego (książki, czasopisma itd.). Inaczej ilość.
Sztywna elegancka oprawa z możliwością nadruku lub tłoczenia. Wykonywana ręcznie, przez co stosunkowo kosztowna.
Stosowany przez nas sposób oprawy blokowej polega na zszyciu wszystkich wewnętrznych kartek w grzbiecie, a następnie oklejeniu okładką.
Oprawa zeszytowa to sposób łączenia kartek publikacji, broszur polegający na zszyciu metalowymi zszywkami wszystkich złożonych arkuszy przez środek (tak, jak zeszyty).
Opracowanie graficzneOpracowanie graficzne polega na graficznej obróbce dostarczonych materiałów takich jak teksty, zdjęcia, rysunki, itp. Nie zawiera ono w związku z tym przygotowywania tych danych, a więc robienia zdjęć, czy redagowania tekstów. W ramach podanej ceny wliczone są dwie tury poprawek umożliwiające dogranie wyglądu pracy do wyobrażeń Klienta. W sytuacji, gdy po zmianach praca nie uzyskała akceptacji możliwe są dwa wyjścia:
Papier kredowy - papier powlekany stosowany w technologii offsetowej lub cyfrowej do druku różnych materiałów reklamowych od ulotek do folderów, cienki papier kredowy wykorzystywany jest na ulotki, środki folderów, katalogów i broszur, papier firmowy. Gruby zaś na okładki, karty katalogowe, zaproszenia czy dyplomy. W druk offsetowy na papierze kredowym farby wysychają w długim okresie czasu dlatego druk ma tendencję do rozmazywania pod wpływem wilgoci i pocierania, dlatego często jest dodatkowo zabezpieczany lakierem lub folią (w szczególności na okładkach). Papiery (kartony) są powlekane błyszcząco lub mattowo, jedno lub dwustronnie.
Papier offsetowy - niepowlekany Jest zwykłym papierem wykorzystywanym do normalnego druku offsetowego lub w popularnych urządzeniach kserograficznych i drukarkach, w druku cyfrowym stosowany do wydruków czarno-białych. W naszej ofercie znajduje się papier w gramaturze 80g, 90g, 100g, 120g, 150g.
Portable Document Format, format dokumentu przenośnego, bardzo popularny format zapisu grafiki i tekstu firmy Adobe. Początkowo wymyślony z przeznaczeniem do wykorzystania w internecie, obecnie ze względu na popularność i możliwość dostosowania jakości przechowywanej grafiki do własnych potrzeb stosowany również w przemyśle poligraficznym. Dobrze przygotowany plik PDF może ułatwić pracę grafikom i drukarzom, zapewniając wierne odwzorowanie oryginalnych plików źródłowych. Jedną z niekwestionowanych zalet formatu PDF jest niezależność od platformy sprzętowej i zarazem możliwość wewnętrznej kompresji danych. Dzięki temu dobrze wygenerowany plik PDF na komputerze iMac w Stanach Zjednoczonych może być szybko przesłany do Polski poprzez internet i otwarty na zwykłym komputerze PC pracującym pod dowolnym systemem operacyjnym bez szkody dla wyglądu tego pliku.
Personalizacja
Możliwość nanoszenia zmiennych informacji z dostarczonej bazy danych, np. nazwisk gości na zaproszeniach, adresów na kartach okolicznościowych, identyfikatorów imiennych ze zdjęciem każdego pracownika, zdjęć i nazwisk pracowników na listach pochwalnych, dyplomach okolicznościowych. Wykorzystywana do druku korespondencji seryjnej, książeczek opłat i druków przekazów z indywidualnym kodem kreskowym itp.
Red-Green-Blue, najpopularniejszy sposób zapisu barwy piksela. Kolor ten określa się poprzez zdefiniowanie nasycenia trzech składowych koloru: składowej czerwonej (Red), zielonej (Green) i niebieskiej (Blue). System stosowany do wyświetlania koloru na monitorze, gdzie światło jest emitowane. Nasycenie każdego z kolorów definiowane jest w skali 0-255. Im większa wartość tym dany kolor jest jaśniejszy, a maksymalne nasycenie wszystkich kolorów daje w efekcie barwę białą (czyli odwrotnie niż przy zapisie CMYK).
Papier do kolorowego laserowego druku cyfrowego, o wysokim stopniu bieli, satynowany, zapewniający wysoką jakość druku. W naszej ofercie występuje w gramaturach: 90g, 120g, 160g, 200g, 250g i 280g. Na przykład papier o grubości 90g i 120g stosuje się na cienkie ulotki, środek broszur, książek itp. Papier 250g jest stosowany na dyplomy, okładki itp., a na papierze 280g drukujemy wizytówki.
Słowniczek -> wzorzec druku
Wzorzec druku w przypadku technologii cyfrowej jest jednostkowym wydrukiem danej pracy identycznym z przyszłym nakładem. Umożliwia sprawdzenie poprawności druku kolorów, układu strony i tekstów. Dlaczego warto korzystać z wzorca druku? Przede wszystkim w celu upewnienia się, że gotowe druki będą wyglądać tak jak chcemy, żeby wyglądały. Dokładne sprawdzenie wzorca daje możliwość wykrycia błędu i jego poprawienia. Bardzo ważne jest stosowanie wzorców w przypadku przysyłania tzw. plików otwartych (w formacie innym niż post-script i pdf), gdzie łatwo o zmianę układu dokumentu na wydrukach, szczególnie w przypadku programów pakietu MS Office.